6.2.11 – Haydi Canlanalım Ders Notları

Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi 5 ve 6. sınıf ders notlarını Milli Eğitim Bakanlığı ve Google’ın hazırladığı kılavuz kitaplara göre hafta hafta olacak şekilde derledik. Ayrıca Bilişim Teknolojileri Dersi için hazırlanan online test ve sunulara da sitemizden erişebilirsiniz.

Animasyon Nedir?

Animasyon resimlerin ya da hareketsiz nesnelerin arka arkaya hızlı bir şekilde gösterilmesiyle karakterlerin hareket ediyormuş gibi görünmesini sağlayan bir gösterim şeklidir. İlk animasyonlar birkaç kâğıda istenen resimlerin çizilmesi ve kâğıtların hızlıca geçirilmesi veya bir çemberin içine yerleştirilip döndürülmesi ile yapılıyordu. Çizgi filmler de birer animasyondur.


NOT:  Bu konu için hazırlanan sunulara ve online testlere ulaşmak için aşağıdaki bağlantıları kullanabilirsiniz.

6.2.11 – Haydi Canlanalım Sunumu

6.2.11 – Haydi Canlanalım Online Testleri


Benzer bir çizimi sizin de oluşturmanız mümkün. Mesela defterinizin bir köşesine bir daire çizin. Hemen sonraki sayfaya da aynı daireyi, önceki dairenin bulunduğu hizadan 3-5 cm uzağa çizin. Örnek bir çizim aşağıda verilmiştir. Bu iki çizimi ardarda tekrarlayarak 20-30 sayfa ilerledikten sonra defterin sayfalarını hızlıca çeviriniz. Top iki nokta arasında zıplıyormuş gibi görünecektir. Eğer isterseniz benzer bir çalışmayı çöp adam çizerek de yapabilirsiniz. Bir sayfaya bacakları kapalı, sonraki sayfaya da bacakları açık bir çöp adam çizebilirsiniz. Bu çizimi 20-30 sayfa devam ettirdiğinizde ve sayfaları çevirdiğinizde çöp adam yürüyor gibi görünecektir.

Şimdi Scratch programında bir animasyon projesi yapacağız. Bir kuşun iki farklı görüntüsünü hızlı hızlı değiştirdiğimizde uçuyormuş gibi görünmesini sağlayacağız.

Papağanı Uçuralım Scratch Uygulaması

Adım 1:

Bu çalışmamızda bir papağanın kanat çırparak uçmasını sağlayacağız. Bunun için öncelikle kedimizi bir önceki derste öğrendiğimiz gibi silelim. Sonra da kukla kütüphanesinden papağanlardan birini seçelim (Parrot ya da Parrot 2).

Adım 2:

Kılıklar sekmesine tıkladığınızda kuklamızın Parrot a ve Parrot b olarak 2 kılığının bulunduğunu göreceksiniz. Papağanımızın uçması için bu iki şekli arka arkaya kullandığımız bir kod yazacağız.

Adım 3:

Papağanımızı uçurmadan önce sahnemizi hazırlayalım. Bunun için sahne bölümüne basıp sonrasında da fotoğraf ikonuna basarak dekor kütüphanesini açacağız.

Alternatif: Sahnenin altındaki ikonları da kullanabilirsiniz.

Adım 4:

Bluesky arka planını seçelim. Şimdi sahnemizde bu arka plan görünecek.

Adım 5:

Şimdi sahnemize birkaç tane ağaç ekleyelim. Ağaçları da yine kukla kütüphanesinden ekleyeceğiz. Örnek olarak Tree 1 adlı ağacı seçtik, başka bir tane de seçebilirsiniz.

Adım 6:

Ağacımızı tutup sürükleyerek dilediğimiz yere koyabiliriz.

Adım 7:

Şimdi yukarıdaki damga işaretine basıp yeniden Tree 1 kuklasına basarak ağacımızı kopyalayacağız. Bunu 2 defa yaparak ağacımızın 2 kopyasını çıkarmış olacağız.

Şimdi 3 tane ağacımız var. Fareyle sürükleyerek bunları istediğimiz gibi yerleştirebiliriz.

Alternatif: Tree 1 kuklasına sağ tıklayarak kopyasını çıkar diyebilirsiniz.

Adım 8:

Kuşumuz da ağaçlar da sahneye göre biraz büyük kaldı, siz ne dersiniz? Büyültme ve küçültme tuşlarını kullanarak boylarını ayarlayabiliriz.

Adım 9:

Sahnemiz hazır olduğuna göre şimdi sıra papağanımızı uçurmakta. Bunun için papağan kuklamıza tıklıyoruz ve “diziler” sekmesini açıyoruz.

Adım 10:

İlk önce kuşumuzun nasıl uçtuğuna bakalım. Bu 3 blokla bir deneme yapmak ister misiniz?

Bu blokları şekildeki gibi düzenlediğimizde boşluğa her bastığında kuşumuz kanat çırparak ilerliyor. Ancak kuşun kesintisiz uçması için sürekli boşluk tuşuna basmamız gerekiyor.

Bu işi kuşun kendi yapması için bir tekrarlama tuşuna ihtiyacımız var.

Not:Kod bloklarının hangi başlıklardan eklendiğini renklerine bakarak anlayabilirsiniz. Bu bloklar sırasıyla “Hareket”, “Görünüm” ve “Olaylar” başlıklarından eklenmiştir.

Adım 11:

Papağanımızın sürekli uçması için sürekli tekrarla bloğunu sonraki kılık ve 10 adım git bloklarının çevresini saracak şekilde yerleştirelim. Bakalım şimdi papağanımız nasıl uçuyor? Denemek için boşluk tuşuna basın!

Bu blokları uyguladığımızda da bir sorun oluyor değil mi? Papağanımız çok hızlı hareket ediyor ve ekranın kenarına gelince takılı kalıyor.

Not: Papağanı durdurmak için Dur” tuşuna tıklayabilirsin.

Adım 12:

Bu sorunları çözmek için 2 bloğa daha ihtiyacımız olacak. 1 saniye bekle tuşu kuşumuzun daha yavaş uçmasını sağlayacak. Kenara geldiysen sek tuşu da ekranın içinde uçmasını.

Şimdi kuşumuz daha yavaş uçuyor. Ancak bu sefer de biraz fazla yavaş. Bunu düzeltmek için 1 saniye yerine 0.25 saniye bekle yazıyoruz. Bu rakamla oynarak hızın nasıl değiştiğine bakabilirsiniz.

Adım 13:

Bir başka sorunumuz da kuşumuz kenara gelince dönüyor, ama bazen baş aşağı dönüyor. Bunu değiştirmek için bir tuş daha ekleyeceğiz.

Adım 14:

İşte oldu! Papağanımız hazırladığımız sahnede kanatlarını çırparak uçuyor ve kenarlara geldiğinde geri dönüp o yönde uçmaya devam ediyor! Tebrikler!

ADMİN

Teknolojiyi öğrenmeye ve öğretmeye çalışan, Amerika saatine göre uyku düzenini ayarlayan, işlerini ertelememeyi beceremeyen (site temasını bile yazacak vakit bulamadan direkt satın alan) ve arada sırada teknoloji yazarlığı yapan bir şahsiyet.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir